مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه ... البصراط اليوم شعارنا لاندعى الكمال ولكننا نسعى الية بتوفيق الله



 
الرئيسيةالبصراط اليوممكتبة الصورالتسجيلدخول


شاطر | 
 

 المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
هشام العزبى
عضو مشارك
عضو مشارك
avatar

تاريخ الميلاد : 28/11/1980
العمر : 37
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 26/12/2008

مُساهمةموضوع: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الأحد 25 أبريل - 3:35

زمان لما كان واحد يتقدم لواحدة كان اهم حاجة اهل العروسة بيسألوا عليها هيا المؤهل العلمى وعن اصله وفصله وياترى هايتقى فيها ربنا ولا لاء...دلؤتى الحال اتغير ونسينا حتى الدين قالنا اية...الرسول ص قال من جائكم من ترضون دينة وخلقة فزوجوة..والرسول ص علية وسلم زوج واحد بسورة الاخلاص لانة مكنش يعرف غيرها ومكنش معاة فلوس اصلا يتجوز بيها..فى مناقشة مع احد البنات سألتها انتى على اى اساس وافقتى على شخص معين قالتلى لانة بيسافر لبنان ومعاة فلوس..دة نوع من البنات...فى نوع تانى بتعيش فى الدور لفترة..تقولك انا عايزاة امور وطويل وبيسمع تامر...نوع تانى يقولك اللى هوا النوع الرومانتك انا عايزاة يكون طيب ومحترم ويراعى ربنا فيا...وفى نوع يقولك اى حد بس اخلص من ام البيت اللى انا عايشة فية دة..ونوع اخير يقولك انا عايزة بس اتجوز الشخص اللى انا بحبة ولقمة صغيورة تكفينا وبيت العصفورة يقضينا...ياترى مين فى دول صح ومين فى دول غلط ....؟؟ ياترى اية هيا المعايير الصح اللى نختار عليها نمشى ورا قلبنا ولا نحكم عقلنا..ولا نسيبها للظروف..ياترى احنا اللى بختار ولا بنجبر على الاختيار..ياترى اهلينا ليهم دور ولا اية؟..ياترى احنا اصلا بنعرف نختار ولا لاء؟ وقبل ما توهوا منى هاقول لكم رأيى واجرى عالله..مفيش الشك ان فى ناس كتير فاهمة الزواج غلط ربنا شرع الزواج لاعمار الارض وشرط وجود مودة ورحمة بين الاتنين اللى هايتجوزا..ربنا مقلش خشب بالشئ الفلانى ولا فرح بعشرين الف ولا شبكة تزغلل عين اى حد..يا جماعة الزواج اكبر من كدة انسان بجد يخاف عليكى وانت تراعى فية ربنا
.....ولو غاب عنك تحفظية فى ماله وفى شرفة وتكونى ام صالحة لاولادة انسان يحيك بجد ويخاف عليكى وانتى تكونى مخلصة ليها وتراعى فية ربنا...اتنين متفهامين فى كل حاجة ..وللحديث بقية..ياترى رأيكو اية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمودعز22
عضو متالق
عضو متالق
avatar

تاريخ الميلاد : 12/09/1988
العمر : 30
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 21/03/2010

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الأحد 25 أبريل - 8:17

كل واحدة لية ظروفة انت عارف اصعب حاجة فى الدنيا الغربة وبتوع لبنان مش كلهم زى مانت فاهم انت فاهم غلط بس ياعم هشام طموحات كل شاب السفر عشان يكون نفسة انا حاولت زى مانت بتكلام كدة انا اشتغالت خمس سنين فى بورسعيد عاملت اية ولا شئ مش خيابة منى بس دى ظروف مصر لو بتوع لبنان فيهم عيب يبقى العيشين فى مصر كلهم عيوب انا او غيرى من الشباب 500 جنية هيعملو لية اية اكل وشرب وشبكة وعفش وجوازة وبيت وعيال واسرة وكيلو لحمة بخمسة وسبعين جنية وميا ونور وتعليم ودروس واية كمان واجار بلاش نجرى ور الشعرات يعم هشام لية بتحكمو على بتوع لبنان كدة انت تعرف هو جبهم ازى من حق كل واحد حياتة ومن حق اى واحدة تختار شريك حياتها وعلى راي المثل الجوز قسمة ونصيب والمكتوب على الجبين يا استاذ هشام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
هشام العزبى
عضو مشارك
عضو مشارك
avatar

تاريخ الميلاد : 28/11/1980
العمر : 37
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 26/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الأحد 25 أبريل - 10:13

استاذ محمود من الواضح انك مقرتيش الموضوع كوييس.. انا ليا اصحاب كتير جدا فى لبنان..بس انا مش بتكلم على الكل انا بتكلم عن نسبة 95 فى المية من اللى شاغلين فى السرقة ولما تيجى تكلمهم يحللك الحرام ويحرملك الحلال..واسأل وانت تعرف ان معظم اللى فى لبنان حرامية وانا عارف بقولك اية..وهاتستغرب لما تعرف ان انا مقصدش دول لان دول مش فى تفكيرى ولا انا المسؤل على المستوى المادى المتدهور اللى وصلتلة مصر..انا بتكلم عن الجانب الاجتماعى..يعنى انا بقول ان حلم بنات كتير اى واحد من لبنان بصرف النظر عن فلوسة دى من اين اكتسبها..الخلل فى المجتمع نفسة وزمان كان فى عالم اسمة ابن خلدون قال من اسباب انهيار المجتمعات هوا تغير المعايير االاساسية فى المعيشة وبطريقة لبسط يعنى اللى فوق بقى تحت واللى تحت بقا فوق ومش مهم يا بنتى دة كويس ومعاة فلوس وهايجيبك دهب بالشئ الفلانى وانتى يا امورة هاتتفشخرى على اصحابك بالفلوس ..يارب تكونى فهمت قصدى وشكر للتواصل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
tamer
عضو متواجد
عضو متواجد
avatar

تاريخ الميلاد : 01/01/1982
العمر : 36
جنسيتك : مصرى
تاريخ التسجيل : 23/12/2009

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الإثنين 26 أبريل - 7:43

اكيد ياهشام مش كل الى فى لبنان حرمية فيهم فعلا ناس محترمة يامحمود والاكيد ان اكتر من 95 % حرمية لكن النسبة الى ملهاش فى السرقة دى مش عايزين نظلمها مع الباقى وموضوع ان حلم اى بنت شب من الى فى لبنان دى ياحج واحدة عايزة فلوس وخلاص ومش فارقة معاها الفلوس دى حرام ولا حلال وخلى بالك دى حتكون عقاب لزوجها ياعنى ربنا حيبلية بيها والطيور على اشكالها تقع لكن فية بنات بتختار الشاب الى مسافر لبنان بردة علشان ممكن يكون محترم وشخصية كويسة وبلدنا كلها فى لبنان ياحج وكلهم اصحابنا وياعم هشام انت تحمد ربنا ان البنات الجشعة دى عايزة بتوع لبنان وملهمش دعوة بالى قاعدين فى البلد وذى مقال الشاعر الكبيييييييييير ابراهيم حلاوة (يواخدة القرد على مالة بكرة يروح المال ويفضل القرد على حالة )
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
هشام العزبى
عضو مشارك
عضو مشارك
avatar

تاريخ الميلاد : 28/11/1980
العمر : 37
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 26/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الإثنين 26 أبريل - 7:55

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا الموضوع دة انا لما كتبتة كتبتة ليس نقلا عن اى منتدى او اى مكان او صحيفة...انا ياجماعة بقصد بكلامى ناس معينة مش كل الناس ..وقسما بالله انا واحد اعرفة فى لبنان كان بيحيكلى عن ظروفة وفجأة وبنفس اللفظ قالى ربنا كرمنى وسرقت الف دولار فى الشهر دة..ولا يخفى علينا جميعا مين اللى بيسرق ومين اللى بخاف من ربنا..يا جماعة دة موضوع مهم وليس على طريقة يا عزيزى كلنا لصوص...فية الكويس والمحترم وانا اعز اصدقائى فى لبنان واسمة طاهر البيلى وبيشتغل فى معرض ملابس..فمش بالضروة يتفهم الكلام على انة كل الناس لان التعميم خطأ فى مثل هذة الامور....وبعيدن الموضوع دة اترفع من المنتدى وشكرا للى رجعة تانى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمودعز22
عضو متالق
عضو متالق
avatar

تاريخ الميلاد : 12/09/1988
العمر : 30
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 21/03/2010

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الثلاثاء 27 أبريل - 13:32

ياهشام بية الصايع فى لبنان بيجيب ال 1000 دورلا ال انت بتحكى عنة دا يبقى حرامى فاشل وغبى مع احترامى لة الف دولار اية دا الواحد اكلة وشربة 500 دولار واكبر حرمية فى لبنان الخيطين مع تحياتى محمد عز يابلد الكلام ههههههههههههههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
هشام العزبى
عضو مشارك
عضو مشارك
avatar

تاريخ الميلاد : 28/11/1980
العمر : 37
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 26/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الأربعاء 28 أبريل - 4:17

طيب يا استاذ محمود بدال انت عندك الف دولار سرقة يعنى حرامى فاشل ارجوكى تبعتلنا وصياك العشرة للحرامى الناجح...ويبقا الاعضاء استفادوا من خبرات الحرمية الناجحين؟؟... محمود باشا مفيش حاجة اسمها حرامى فاشل وحرامى ناجح الحرامى حرامى والحلال بين والحرام بين....ومبدأ السرقة الواحد والكمية عمرها ما كان ليها لزمة..وانا بصراحة تعبت من المناقشة اللى هاتودى ولا تجيب...لبنان يا سيدى فى ناس كويسن ..بالعكس كلهم كويسن يا سيدى كلهم ملايكة..وياسعدها يا هناها اللى هاتتجوز واحد كان فى لبنان...وربنا يخلى البنزينات ..والشيفرولية وجونية وميدكو وتوتال وربنا يستر علينا وعليكوا كبر بقا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
tamer
عضو متواجد
عضو متواجد
avatar

تاريخ الميلاد : 01/01/1982
العمر : 36
جنسيتك : مصرى
تاريخ التسجيل : 23/12/2009

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الأربعاء 28 أبريل - 8:50

ياعم هشان دا محمد عز دا بيوسعها اوى وبعدين ياحج 100 جنية حلال ابرك مليون مرة من 1000 دولار حرام وشوف رجالى لبنا اهى ال اجت من لبنان واستقرت فى البلد اول سنة كان يما هنا ويامها هناك وكان عمل فيها باشا بعد سنتين 3 رجع يامولاى كما خلقتنى وطبعا فية ناس محترمة جدا فى لبنان وبيحاولو يجيبو القرش بالحلال لكن اى واحد فى لبنا شغال فى بنزينة لازم يكون حرامى برضاة او غصب عنة لان دة قوانين البنزينة وياعم محمد ياعز ومن الاخر انا كنت فى لبنان وعارف النظام هناك ومش حنضحك على بعض والحاجة الى تزعل بجد ان الشباب هناك بقوا بيتباهوا انهم حرامية وانتو صنفتوهم اة ياحج حرامى فاشل وعلى فكرة يامحمد ياعز وانا بقصد بكلامى محمد مش محمود اخوة لانة هوا الى كاتب التعليق الاخير بلاش هنجرة فى الفاضى حبيبى ياعز
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمودعز22
عضو متالق
عضو متالق
avatar

تاريخ الميلاد : 12/09/1988
العمر : 30
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 21/03/2010

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الأربعاء 28 أبريل - 13:46

انت تامر مين محمد عز مبيعرفش يهنجر يعنى اية هنجر دى ويعنى انت كنت حرامى عشان كنت فى لبنان البصراط كلها حرمية واعدت الجوكر والقهاوى هى الحلال ياعم تامر انت هشام كل مايلهو عن ذكر الله فهو حرام والعمل عبادة احنا هنجى نعود جنبكم وانتم تصرفوا علينا انت شوفت الناس وهى بتسرق ولا انت بتكلام وخلاص عشان خطرك بتوع لبنان ميجوزوش سيب الملك للملك محمدعز
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
هشام العزبى
عضو مشارك
عضو مشارك
avatar

تاريخ الميلاد : 28/11/1980
العمر : 37
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 26/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الأربعاء 28 أبريل - 16:37

صلاة النبى احسن..اللهم صلى وسلم وبارك عليك يا سيدى يا رسول الله..ياجماعة اللى بيسرق ربنا يهدية ويتوب..واللى كويس ربنا يزيدة ويصلح حاله...وأحنا كلنا بنغلط ولا دة كلام غلط...ياريت كلنا نحاسب نفسنا وبلاش نتهم بعض واللى شايف انة مخطأ يصلح من نفسة...ياجماعة محدش بينفع حد....واخيرا انا مقصدش اللى بيسرق انا بقصد اللى بيختار ياترى على اى اساس..كل سنة وانتوا زى الفل وربنا يصلح حال الجميع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
tamer
عضو متواجد
عضو متواجد
avatar

تاريخ الميلاد : 01/01/1982
العمر : 36
جنسيتك : مصرى
تاريخ التسجيل : 23/12/2009

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الأربعاء 28 أبريل - 22:35

يابو عز ياشديد انا بنتكلم عن الى بيسرقوا وانت معصب نفسك ليك هوا انت بتسرق ولا اية وبتقول انت بتشوفهم وهما بيسرقوا انا معايا فديو لو انت شفتو حيعجبك اوى اوى وياحج ربنا يصلح حالك ويوفقك انت وكل اصحبنا الى هناك وترجعوا بالسلامة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمودعز22
عضو متالق
عضو متالق
avatar

تاريخ الميلاد : 12/09/1988
العمر : 30
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 21/03/2010

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الخميس 29 أبريل - 2:12

ههههههههههه شديد وحرامي وفديو انتى عمال تغلط انتي طلبت ترد عليا وقلت الا انا بهنجر لية علشان بقولك ا لحقيقه وبعدين الفديو ده تفرجو لناس الا عندك الا فضين للكلام في حق الناس وبعدين بتقول كنت فى لبنان يعني دقت طعم الغربه والحرمان من اهلك تساوي اية ولا كنوز الدنيا انتي عارف لولا خايف الا انتي تكون تكون انسان يعز عليا وبحترمة هو بن عمي انا كنت رديت عليك بحق الكلام الا انتي قولتة سسسسسسسسسسسسسسسسسسلام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احمد عبيدى
عضو متواجد
عضو متواجد
avatar

تاريخ الميلاد : 21/01/1978
العمر : 40
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 19/03/2010

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الخميس 29 أبريل - 11:15

صدقنى كل المح ترمين والناس اللى عندها برستيج فى الدنيا حراميه ولو اى واحد اتحط ماكنهم هيعمل زيهم وانا مش بشجعهم على فكره بس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
هشام العزبى
عضو مشارك
عضو مشارك
avatar

تاريخ الميلاد : 28/11/1980
العمر : 37
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 26/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الخميس 29 أبريل - 21:52

حكمة اليوم...كل الناس المح ترمين حرامية...والان مع هل تعلم..هل تعلم ان كل المح ترمين حرامية...لية كدة بس يا احمد انت اكيد تقصد المح ترمين مش المحترمين..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احمد عبيدى
عضو متواجد
عضو متواجد
avatar

تاريخ الميلاد : 21/01/1978
العمر : 40
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 19/03/2010

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الأحد 2 مايو - 21:09

ايه ياعم الخفه دى اصلى كنت مستعجل وبعدين احنا مش فى حصة عربى يابوب قصدى اللى الناس بتحترمهم ياسيدى ولو اى حد راح لبنان هيعمل زيهم اى حد اى حد ومش عايز اوضح اكيد فهمت جود نايت يامحترم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عونى السيد
عضو متواجد
عضو متواجد


تاريخ التسجيل : 09/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   السبت 15 مايو - 14:49

من الاخر اللى سافر لبنان وجلب الاموال الكثيرة فهو حرامى ونعرف كل اللى شغا لين فى البنزيم لازم يسرق والعينة بينة فى البصراط
وربنا هو اللى بحاسب وليس العبد
وفى البصراط نماذج متعددة اللى ساف لبنان والسعودية والكويت وجلب اموال منعددة اين هم اللى مات فى السجن واللى الحال انقلب علية ومش لائى الدقة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احمد عبيدى
عضو متواجد
عضو متواجد
avatar

تاريخ الميلاد : 21/01/1978
العمر : 40
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 19/03/2010

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الأربعاء 19 مايو - 11:13

بس على فكره مافيش بصرطه بيشتغلو فى بنزينه فى الكويت ولا مصرين عموما
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mew cat
عضو ذهبى
عضو ذهبى
avatar

تاريخ الميلاد : 04/04/1994
العمر : 24
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 01/02/2010

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الإثنين 28 يونيو - 21:05

اهدو شوية
انا حاسة انكو هتضربو بعض



$$$$$$$$......................$$$$$$$$$
أنا زعلتك في حاجه طيب ايه يا حبيبي هيه
بدارى عينك ليه لما بتيجي في عنيه
وحكايتك بس ايه فيك حاجه مش عاديه
قولى يا حبيبى حاجه ماتصعبهاش عليا
انا مصمم مش ماشي قبل ما تتكلم ماقدرش اسيبك تتألم
ساكت يا حبيبى ليه انا ضايقتك طب قولت حاجه ما تتقالش
مش ماشي ولا سايبك تمشي قبل اما افهم في ايه
قولى حبيبي بصراحة ومشاعرك ليا سيبها
الدمعه الي في عيونك عرفنى ايه سببها
عينك في عنيا لكن حاسس بمسافه بينا
في حجات غاليه علينا بتضيع يا حبيبى منا
عايز تعاتبنى عاتب طب ليه عمال بتفكر
مهو دا الوقت المناسب قبل الاحزان ما تكبر
يا حبيبي سايبنى ليه عايش في الحيرة ديا
وان كانت غلطه منى يبقى حقك عليا
$$$$$$$$......................$$$$$$$$$
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
yousef
عضو متواجد
عضو متواجد
avatar

تاريخ الميلاد : 07/09/1920
العمر : 98
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 09/11/2010

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الثلاثاء 9 نوفمبر - 22:08

الحلال بين والحرام بين واتقوا الشبهات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
هشام العزبى
عضو مشارك
عضو مشارك
avatar

تاريخ الميلاد : 28/11/1980
العمر : 37
جنسيتك : بصراطى
تاريخ التسجيل : 26/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية   الخميس 11 نوفمبر - 14:07

عندما اخترت هذا الموضوع لم اكن اعلم انة سيلاقى كل هذا الاهتمام..شكرا لجميع المشاركات وفى انتظار المزيد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
المهنة شغال فى لبنان والمؤهل معاة ميت الف جنية
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: منتديات البصراط الشامله :: حكايات شباب البصراط-
انتقل الى:  
المواضيع الأخيرة
» مسابقة نساء مؤمنات
الأحد 4 نوفمبر - 11:44 من طرف TITO

» تهنئة "البصراط اليوم" بعيد الفطر المبارك
الإثنين 24 سبتمبر - 10:55 من طرف TITO

» عيد ميلاد سعيد
الأربعاء 19 سبتمبر - 14:34 من طرف TITO

» كل واحد يهدى لعضو هدية
الأربعاء 19 سبتمبر - 9:09 من طرف TITO

» الحزن الراقى
الأربعاء 19 سبتمبر - 8:58 من طرف TITO

» ايهما اهم بحياتك كراااامتك ام قلبك؟؟؟!!
الإثنين 17 سبتمبر - 23:17 من طرف TITO

» سبب لتعرف انك تحب 16
الإثنين 17 سبتمبر - 23:09 من طرف TITO

» يـــــجــــــد صــــــورة مــــــحـــــزنــــــة......%
الإثنين 17 سبتمبر - 23:05 من طرف TITO

» ماا هو اسم نبى اللة نوح
الأحد 1 يوليو - 17:06 من طرف عبده الزغبى

» تجمال المرة وبهاء الوجة
الجمعة 11 مايو - 12:52 من طرف mew cat

اذكـآر وأدعيـة
اذكـآر وأدعيـة   يقدم منتدى البصراط اليوم هذة الادعية عسى الله ان يتقبل منا ومنكم ،،، دعاء من أصابته مصيبة    .. ما من مسلم تصيبه مصيبة فيقول كما أمره الله إنا لله وإنا إليه راجعون، اللهم أجرني في مصيبتي واخلف لي خيراً منها إلا أخلف الله له خيراً منها (رواه مسلم632/2)   دعاء الهم والحزن    .. ما أصاب عبداُ هم و لا حزن فقال : اللهم إني عبدك ابن عبدك ابن أمتك ناصيتي بيدك ماضِ في حكمك ، عدل في قضاؤك أسالك بكل اسم هو لك سميت به نفسك أو أنزلته في كتابك ، أو علمته أحداً من خلقك أو استأثرت به في علم الغيب عندك أن تجعل القرآن ربيع قلبي ، ونور صدري وجلاء حزني وذهاب همي " . إلا أذهب الله حزنه وهمه وأبدله مكانه فرحاً رواه أحمد وصححها لألباني.لكلم الطيب ص74 اللهم إني أعوذ بك من الهم والخزن ، والعجز والكسل والبخل والجبن ، وضلع الدين وغلبة الرجال ". كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يكثر من هذا الدعاء   دعاء الغضب    .. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم رواة مسلم .2015/4   دعاء الكرب    .. لاإله إلا الله العظيم الحليم ، لاإله إلا الله رب العرش العظيم ، لاإله إلا الله رب السموات ورب العرش الكريم متفق عليه قال صلى الله عليه وسلم دعاء المكروب : اللهم رحمتك أرجو فلا تكلني إلى نفسي طرفة عين ِ وأصلح لي شأني كله لاإله إلا أنت الله ، الله ربي لاأشرك به شيئاً صحيح . صحيح سنن ابن ماجه(959/3) قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :" دعوة النون إذ دعا بها وهو في بطن الحوت :" لاإله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين لم يدع بها رجل مسلم في شئ قط إلا استجاب الله له . صحيح .صحيح الترمذي 168/3   دعاء الفزع    .. لا إله إلا الله متفق عليه   ما يقول ويفعل من أذنب ذنباً    .. ما من عبد يذنب ذنباً فيتوضأ فيحسن الطهور ، ثم يقوم فيصلي ركعتين ، ثم يستغفر الله لذلك الذنب إلا غُفر له صحيح صحيح الجامع 173/5   من استصعب عليه أمر    .. اللهم لا سهل إلا ما جعلته سهلاً وأنت تجعل الحزن إذا شئت سهلاً رواة ابن السني وصححه الحافظ . الأذكار للنووي ص 106   ما يقول ويفعل من أتاه أمر يسره أو يكرهه    .. كان رسول الله عليه وسلم إذا أتاه أمر ه قال :الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات و إذا أتاه أمر يكرهه قال : الحمد الله على كل حال صحيح صحيح الجامع 201/4 كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا أتاه أمر يسره أو يُسر به خر ساجداً شكراً لله تبارك وتعالى حسن . صحيح ابن ماجه 233/1)   مايقول عند التعجب والأمر السار    .. سبحان الله متفق عليه الله أكبر البخاري الفتح441/8   في الشيء يراه ويعجبه ويخاف عليه العين    .. إذا رأى أحدكم من نفسه أو ماله أو أخيه ما يعجبه فليدع له بالبركة ، فإن العين حق صحيح. صحيح الجامع 212/1.سنن أبي داود286/1 . اللهم اكفنيهم بما شئت رواه مسلم 2300/4 حاب ، وهازم الأحزاب ، اهزمهم وانصرنا عليهم رواه مسلم 1363/3   دعاء صلاة الاستخارة    .. قال جابر بن عبدالله رضي الله عنهما : كان رسول الله صلى الله عليه وسلم ، يُعلمنا الاستخارة في الأمور كلها كما يعلمُنا السورة من القرآن ، يقول : إذا هم أحدكم بالأمر فليركع ركعتين من غير الفريضة ، ثم ليقل : اللهم إني أستخيرك بعلمك ، و أ ستقدرك بقدرتك ، وأسألك من فضلك العظيم فإنك تقدِرُ ولا أقدِرُ ، وتعلم ولا أعلم ، وأنت علام الغيوب ، اللهم إن كنت تعلم أن هذا الأمر -يسمي حاجته - خير لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري - أو قال : عاجلة و اجله - فاقدره لي ويسره لي ، ثم بارك لي فيه ، وإن كنت تعلم أن هذا الأمر شر في ديني ومعاشي وعاقبة أمري - أو قال : عاجله و أجله - فاصرفه عني واصرفني عنه ، واقدر لي الخير حيث كان ، ثم أرضني به رواه البخاري146/8   كفارة المجلس    .. من جلس في مجلس فكثر فيه لغطه ؟ فقال قبل أن يقوم من مجلسه ذلك : " سبحانك اللهم وبحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك . إلا غفر له ما كان في مجلسه ذلك . صحيح. صحيح الترمذي 153/3   دعاء القنوت    .. اللهم أهدني فيمن هديت ، وعافني فيمن عافيت ، وتولني فيمن توليت ، وبارك لي فيما أعطيت ، وقني شر ما قضيت ، فإنك تقضي و لا يقضى عليك ، إنه لا يذل من واليت ، تباركت ربنا وتعاليت صحيح. صحيح ابن ماجه 194/1 اللهم إني أعوذ برضاك من سخطك وأعوذ بمعافاتك من عقوبتك ، وأعوذ بك منك لا أحصي ثناء عليك ، أنت كما أثنيت على نفسك " صحيح. صحيح ابن ماجه 194/1 اللهم إياك نعبد ، و لك نُصلي ونسجد ، وإليك نسعى ونحقدُ ، نرجُو رحمتك ، ونخشى عذابك ، إن عذابك بالكافرين ملحق ، اللهم إنا نستعينك ، ونستغفرك ، ونثني عليك الخير ، ولا نكفرك ، ونؤمن بك ونخضع لك ، ونخلع من يكفرك . وهذا موقف على عمر رضي الله عنه . إسناد صحيح . الأوراد171/2-428   مايقال للمتزوج بعد عقد النكاح    .. بارك الله لك ، وبارك عليك ، وجمع بينكما في خير صحيح. صحيح سنن أبي داود 400/2 اللهم بارك فيهما وبارك لهما في أبنائهما رواه الطبراني في الكبير وحسنه الألباني. آداب الزفاف ص77) على الخير والبركة وعلى خير طائر رواه البخاري 36/7 ( طائر : أي على أفضل حظ ونصيب ، وطائر الإنسان : نصيبه) ما يقول ويفعل المتزوج إذا دخلت على زوجته ليله الزفاف يأخذ بناصيتها ويقول : اللهم إني أسألك من خيرها وخير ما جلبت عليه وأعوذ بك من شرها وشر ما جُلبت عليه حسن . صحيح ابن ماجه 324/1   الدعاء قبل الجماع    .. لو أن أحدكم إذا أراد أن يأتي أهله قال : بسم الله ، اللهم جنبنا الشيطان وجنب الشيطان ما رزقتنا ، فإنه يقدر بينهما ولد في ذلك لم يضره شيطان أبداً متفق عليه   الدعاء للمولود عند تحنيكه    .. كان رسول الله صلى الله عليه وسلم ، يؤتي بالصبيان فيدعو لهم بالبركة ويحنكهم صحيح . صحيح سنن أبي داود 961/3) (التحنيك : أن تمضغ التمر حتى يلين ، ثم تدلكه بحنك الصبي)   ما يعوذ به الأولاد    .. أعوذ بكلمات الله التامة ، من كل شيطان وهامه ، وكل عينِ لامه رواه البخاري الفتح 408/6   من أحس وجعاً في جسده    .. ضع يدك على الذي تألم من جسدك وقل : بسم الله ، ثلاثاً ، وقل سبع مرات : أعوذ بالله وقُدرته من شر ما أجد وأحاذر رواه مسلم1728/4   مايقال عند زيارة المريض ومايقرأ عليه لرقيته    .. لابأس طهور إن شاء الله رواه البخاري 118/4 اللهم اشف عبدك ينكأ لك عدواً ، أو يمشي لك إلى جنازة صحيح . صحيح سنن أبي داود 600/2 مامن عبد مسلم يعود مريضاً لم يحضر أجله فيقول سبعة مرات : أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يشفيك إلا عوفي صحيح . صحيح الترمذي 210/2 بسم الله أرقيك من كل شئ يؤذيك ، من شر كل نفس ، وعين حاسدة بسم الله أرقيك ، والله يشفيك صحيح . صحيح الترمذي 287/1 أذهب الباس ، رب الناس ، إشف وأنت الشافي لاشفاء إلا شفاء لايُغادر سقماُ رواه البخاري الفتح 131/10   تذكرة في فضل عيادة المريض    .. قال صلى الله عليه وسلم : إن المسلم إذا عاد أخاه لم يزل في خرفة الجنة صحيح. صحيح الترمذي 285/1 قيل ما خُرفة الجنة ؟ قال : جناها . وقال صلى الله عليه وسلم :" مامن مُسلم يعود مُسلماً غُدوة ، إلا صل عليه سبعون ألف ملكِ حتى يُمسي ، وإن عاده عشيةَ إلا صلى عليه سبعون ألف ملكِ حتى يُصبح وكان له خريف في الجنة صحيح . صحيح الترمذي 286/1   مايقول من يئس من حياته    .. اللهم اغفر لي وارحمني وألحقني بالرفيق متفق عليه اللهم الرفيق الأعلى رواه مسلم1894/4   كراهية تمني الموت لضر نزل بالإنسان    .. لايدعون أحدكم بالموت لضر نزل به ولكن ليقل : اللهم أحيني ماكنت الحياة خيراً لي ، وتوفني إذا كانت الوفاة خيراً لي متفق عليه   من رأى مببتلى    .. من رأى مُبتلى فقال : الحمد لله الذي عافاني مما ابتلاك به ، وفضلني على كثير ممن خلق تفضيلاً لم يُصبه ذلك البلاًء صحيح. صحيح الترمذي 153/3   تلقين المحتضر    .. قال صلى الله عليه وسلم : لقنوا موتاكم قول : لاإله إلا الله رواه مسلم 631/2 من كان آخر كلامه لاإله إلا الله دخل الجنة صحيح . صحيح سنن أبي داود 602/2   الدعاء عند إغماض الميت    .. اللهم اغفر ( لفلان) ورفع درجته في المهديين واخلفه في عقبه في الغابرين واغفر لنا وله يارب العالمين وافسح له في قبره ونور له فيه رواه مسلم 634/2   مايقول من مات له ميت    .. مامن عبد تصيبه مصيبة فيقول :" إنا لله وإنا إليه راجعون، اللهم أجرني في مُصيبتي واخلف لي خيراً منها . إلا آجره الله تعالى في مصيبته وأخلف له خيراً منها رواه مسلم 632/2   الدعاء للميت في الصلاة عليه    .. اللهم اغفر له وارحمه وعافه واعف عنه وأكرم نُزُله . ووسع مُدخلهُ . واغسله بالماء والثلج والبرد ، ونقه من الخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس ، وأبدله داراً خيراً من داره ، وأهلاً خيراً من أهله وزوجاً خيراً من زوجه وأدخله الجنة وأعذه من عذاب القبر ( ومن عذاب النار ) رواه مسلم 663/2 اللهم اغفر لحينا وميتنا ، وشاهدنا وغائبنا ، وصغيرنا وكبيرنا ، وذكرنا وأُنثانا ، اللهم من أحييته منا فأحييه على الإسلام ، ومن توفيته منا فتوفه على الإيمان ، اللهم لاتحرمنا أجره ولاتضلنا بعده صحيح. صحيح ابن ماجه 251/1 اللهم إن فلان بن فلان في ذمتك ، وحبل جوارك فقه من فتنة القبر وعذاب النار ، أنت الغفور الرحيم صحيح . صحيح ابن ماجه 25/1 اللهم عبدك وابن عبدك وابن امتك إحتاج إلى رحمتك ، وأنت غني عن عذابه ، إن كان مُحسناً فزده في حسناته ، وإن كان مُسئاً فتجاوز عنه واه الحاكم ووافقه الذهبي . انظر أحكام الجنائز للألباني ص159   وإن كان الميت صبياً    .. اللهم أعذه من عذاب القبر حسن . أحكام الجنائز للألباني ص161. اللهم اجعله فرطاً وسلفاً ، وأجراً موقوف على الحسن - البخاري تعليقاً   عند ادخال الميت القبر    .. بسم الله وبالله ، وعلى ملة رسول الله ( أو على سُنة رسول الله ) صحيح. صحيح الترمذي 306/1   مايقال بعد الدفن    .. كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا فرغ من دفن الميت وقف عليه فقال :" استغفروا لأخيكم وسلوا له التثبيت فإنه الآن يُسأل صحيح . صحيح سنن أبي داود 620/2   دعاء زيارة القبور    .. السلام عليكم أهل الديار ، من المؤمنين والمسلمين ويرحم الله المُستقدمين منا والمستأخرين وإنا ، أن شاء الله بكم للاحقون رواه مسلم 671/2   دعاء التعزية    .. إن لله ماأخذ وله ماأعطى . وكل شئ عنده بأجل مُسمى ...فلتصبر ولتحتسب متفق عليه